Premiär för Nimos nya torkskåpsserie på Fastighetsmässan

Nu visar Nimo för första gången upp den nya produktserien D17 på Fastighetsmässan i Malmö 24–25 januari. D17-serien består av en Easy Dryer-modell, och en Sensor Dryer-modell som bland annat är utrustad med ett EKO plus-program som motsvarar energiklass A+++, och ett Turbo-program med marknadens kortaste torktid. – Projektet började med en vision om att […]

Miljötekniken bakom Nimos nya D17-serie

Jan-Åke Östlin, Teknisk chef på Nimo. Nimo presenterar snart det första torkskåpet med både EKO- och Turbo-program. Lägg därtill högre kapacitet och effektivare torkteknik än någonsin –  de nya funktionerna är många när Sveriges största torkskåpstillverkare gör sig redo att släppa en helt ny produktserie under 2018. – Det började med en vision om att […]

Kompetensen bakom Nimos energisnåla teknik

Nimo är sedan länge marknadsledande leverantör av torkskåp och har med sin patenterade värmepumpsteknik fört marknaden i Sverige framåt. Tekniken, som har vunnit Energimyndighetens utmärkelser Lägst pris per torkningoch El-energisnålast torkutrustning , har helt utvecklats av Nimos tekniker, konstruktörer och ingenjörer.

– Teknikutveckling av det här slaget tar lång tid och kräver olika tekniska kompetenser, vilket vi har i företaget. Testerna på den värmepumpsbaserade tekniken inleddes 2006 och den första produkten kom ut på marknaden 2012. Målsättningen var och är fortfarande att skapa produkter som sparar både på miljön och på plånboken för våra kunder, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Nimo är världens ledande tillverkare av torkskåp, satsningen på att utveckla värmepumpsteknik har förnyat hela marknaden och tagit Nimo in i framtiden.

– Vår värmepumpsteknik har gjort att marknaden åter fått upp ögonen för torkskåp vilket bidragit till en ordentlig tillväxt för oss. Vi fortsätter arbeta med att utveckla energisnåla tekniska lösningar för våra kunder – både kommuner, skolor och privatpersoner vill investera i hållbar teknik.

Teamet som utvecklat den patenterade värmepumpstekniken de senaste tio åren består av flera olika kompetenser.

– Våra kunniga kyltekniker och mekanikkonstruktörer har varit drivande genom hela arbetet. Det är en otroligt noggrann process och det går mycket tid till beräkningar, tester och utvärderingar i labbet. Resultatet är att våra produkter är de energisnålaste på marknaden.

Värmepumpstekniken som Nimo har utvecklat används dessutom i produkter från andra företag såsom Electrolux, Cylinda och Miele.

– Produkt- och teknikutveckling kommer även fortsättningsvis vara högst prioriterat hos oss. Vårt mål är att konstruera produkter av hög kvalitet som bidrar till ett mer energisnålt samhälle. Redan idag har vi påbörjat utvecklingen av nästa generation torkskåp som vi hoppas kunna presentera för marknaden under nästa år, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Magnus Sjöbäck, presskontakt Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

www.nimoverken.com