Säljstart för en ny generation svensktillverkade, energisnåla torkskåp

Nu i oktober börjar en ny generation svensktillverkade torkskåp säljas, och de har både större kapacitet och effektivare torkteknik än tidigare generationer. Nimo har redan tagit emot flera beställningar på de två nya modellerna Sensor Dryer och Easy Dryer från både svenska och internationella kunder. – Vi ser stor marknadspotential framöver med dessa torkskåp som […]

Besöksrekord i torkskåpsmontern

Bomässan på Elmia i Jönköping blev en stor succé med närmare 25 000 besökare under de tre mässdagarna. Även i Nimos monter var det full fart med många frågor och svar om skonsam torkning, tips för att torka så miljövänligt som möjligt och torkskåpstävlingar. – Fantastiskt kul med så många besökare och inte minst att så […]

Hagaborgsskolan väljer Sveriges mest energisnåla torkskåp

I Karlstad har den miljöprofilerade Hagaborgsskolan installerat hela 20 torkskåp av modellen Nimo Eco Dryer 2.0 HP i sina lokaler. Torkskåpet har nyligen vunnit utmärkelser för sina egenskaper som energisnålast och lägsta pris per torkning och ligger i linje med för- och lågstadieskolans ambition att erhålla klassificeringen Miljöbyggnad Guld av Sweden Green Building Council.

– Detta är en rejäl bekräftelse på att vår Eco Dryer 2.0 HP är ett funktionellt redskap för dagens skolor och att vi bidrar med de miljöfördelar som allt fler eftertraktar, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Världens största torkskåpstillverkare Nimo utvecklar och tillverkar energisnåla torkskåp för både den professionella marknaden och, via andra varumärken, till slutkonsument. Många av Sveriges skolor och förskolor är sedan länge nöjda och återkommande kunder till Nimo.

Efter att den nyutvecklade Nimo Eco Dryer 2.0 HP med värmepumpsteknik lanserades år 2013 fann Skanska, entreprenör för Hagaborgsskolan i Karlstad, starka skäl att välja Nimos torkskåp. Hagaborgsskolan är från planeringsstadiet byggd för att av Sweden Green Building Council klassas som Miljöbyggnad Guld, en ansökan som just nu är under behandling.

– Vi har valt ett energisnålt alternativ till Hagaborgsskolan som dessutom ger projektet bra ekonomi, vi anser att Nimos torkskåp är både energisnåla och prisvärda. Ansökan till Miljöbyggnad Guld kommer att verifieras inom två år, säger Ulf Nilsson, projektledare på Skanska.

Torkskåp på skolor har höga krav på funktionalitet eftersom barn leker ute i alla väder. När barnen är inomhus ska kläderna hinna torka för att de sedan ska kunna gå ut igen.  Det är en stor utmaning att torka kläder på bara en eller ett par timmar och samtidigt dra så lite energi som möjligt, men det är krav som Nimo Eco Dryer 2.0 HP svarar upp till.

– Vårt torkskåp tillgodoser behoven hos för- och lågstadieskolorna väldigt bra eftersom det är enkelt att hänga in kläder och skor. Många är vana vid torkskåp med värmeelement. Med Eco Dryer 2.0 HP används istället värmepumpsteknik. Det behöver inte tillföras någon extra värme för att torka kläderna vilket gör att energiförbrukningen minskar flera gånger om, säger Timo Taiminen.

Nimos nya torkskåp Eco Dryer 2.0 HP vann i november 2013 dubbla utmärkelser för sina ekonomiska och energisnåla egenskaper i en tävling utlyst av Bebo – Energimyndighetens beställargrupp för energieffektiva flerbostadshus. Torkskåpet vann i klasserna Lägst pris per torkning och El-energisnålast torkutrustning.

– Skolor har sedan länge insett torkskåpets fördelar, att snabbt torka skor och andra blöta plagg som andra torkmetoder inte klarar av. Hänganordningen i torkskåpet tillåter dessutom självtorkning vilket är det mest energisnåla sättet att torka tvätt. Vårt torkskåp är bevisligen det mest energisnåla sättet att torka kläder med maskin, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Mynewsdesk

Pressmaterial hittar du även på vår Mynewsdesk-sida

Mynewsdesk