Hej Elin Hallberg tidigare praktikant på Nimo

Hej Elin, student inom strategisk kommunikation som precis avslutat både sin praktikperiod på Nimo och examinerats från studierna på Jönköpings Universitet.   Hur har du upplevt din period på Nimo? – Det har varit otroligt lärorikt och kul men samtidigt intensivt. Det varit speciellt att inte kunna vara på plats i någon större utsträckning men […]

Välkommen Jimmy Karlsson — ny innesäljare på Nimo

Som innesäljare har jag den dagliga kontakten med våra kunder. Jag tar emot order, hjälper dem vid frågor och gör mitt bästa för att hålla en god relation och hög servicegrad. Jag har även hand om vissa ekonomiska bitar så som fakturering.

”I höst kan vi bygga dubbelt så många ECO torkskåp”

Nimo investerar 30 miljoner och bygger ut fabriken i Hova med 2 000 kvm

Nimo har sedan lanseringen av de energisnåla torkskåpen Eco Dryer för snart åtta år sedan ökat produktionen rejält. Behovet av energibesparande torkteknik med hög kvalitet är stort på landets skolor och tvättstugor, så stort att Nimo nu investerar 30 miljoner i sin fabrik i Hova.

– Torkskåp är en nödvändighet för de flesta skolor i Sverige och de används väldigt mycket året om. Efterfrågan är så hög att vi behöver öka vår egen produktionskapacitet, det innebär bland annat att vi bygger ut fabriken för att ta ett totalansvar för tillverkningen av plåtkomponenter, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

– Vi investerar i medvind idag vilket är kul, och vi är väldigt stolta över att efterfrågan på våra energisnåla torkskåp är så hög att investeringsbeslutet var enkelt att ta.Nimo i Hova har försett Sverige med torkskåp under flera årtionden. Men det var först när företagets satsning på energismart teknik slog igenom som marknaden öppnades upp för Nimo. I och med lanseringen av Nimos torkskåp som drivs med värmepumpsteknik, ECO Dryer 2.0 HP, för drygt två år sedan har företaget dessutom belönats för att deras torkskåpsteknik är ett av marknadens mest energisnåla sätt att torka kläder på.

Investeringen omfattar över 30 miljoner kronor som används till att bygga ut fabriken i Hova med 2000 kvm tillverkningsyta som beräknas vara i drift före årsskiftet. En ny bock- och stansmaskin från Salvagnini, S4P4, kommer att fylla stora delar av den nya fabriksytan.

– Förutom att vi nu skapar ett kapacitetsöverskott som kommer att fyllas ganska snart, blir vi mer självförsörjande och ökar leveranssäkerheten. Nu kommer vi att ha full kontroll på hela tillverkningsprocessen vilket också kommer att säkerställa kvaliteten ytterligare.

– Vi får hela tiden nya bekräftelser på att vårt värmepumpsdrivna torkskåp, Eco Dryer 2.0 HP, är framtidens produkt. Företag och offentliga institutioner efterfrågar energisnåla, värmepumpsdrivna torkskåp – de ser inte produkterna som en kostnad utan som en investering. Så man kan faktiskt säga att vi nu investerar i våra kunders energisnåla framtid, säger Timo Taiminen vd på Nimo.

Timo Taiminen, vd Nimo
Telefon: 0506-488 05. E-post: timo.taiminen@nimoverken.com