Oups! Här gick det visst fel…

En olycka kan komma plötsligt, och en röd strumpa kan skapa kaos. Här är några vanliga och ovanliga tvättmissar som svenska folket har delat med sig av, och som vi alla kan känna igen oss i.   Krympta kläder ”Ull tål inte värme särskilt bra och ska varken tvättas eller torkas varmt. Det vet kanske […]

Klädernas livscykel

Varje klädesplagg gör ett avtryck på miljön och klimatet, från framtagning och tillverkning till distribution och användning. Stora miljövinster kan göras genom att förlänga klädernas livslängd.

Koreanska lyxboenden lägger stororder på Nimos torkskåp

Svenska industriföretaget Nimo är Sveriges i särklass största tillverkare av torkskåp. Hittills är marknaden utanför Skandinavien inte så stor men Sydkorea är ett lysande undantag. Nu har två påkostade bostadsprojekt i Busan City och Seoul uppmärksammat torkskåpets många fördelar och beställt 1 500 torkskåp för installation i de nybyggda lyxlägenheterna. Totalt har Nimo därmed levererat 10 000 torkskåp till Sydkorea genom åren.

– För oss är det en fantastisk framgång som även bekräftar att torkskåpet som teknologi är högst aktuell i det moderna klädvårdsrummet, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Sveriges och dessutom världens största torkskåpstillverkare Nimo utvecklar och tillverkar energisnåla torkskåp för den professionella marknaden och, via andra varumärken, till slutkonsument. Marknaden är till största delen nordisk men med några undantag. Det högteknologiska landet Sydkorea har visat sig bli en intressant exportmarknad för det västgötska industriföretaget.

– Sydkorea är en otroligt konkurrensutsatt marknad där högteknologiska vitvaror står högt i kurs hos privatkunderna. Torkskåpet är där en nischprodukt och kommer förmodligen inte att nå upp till lika stora volymer som exempelvis torktumlaren. Men tack vare de skonsamma och energisnåla egenskaper som våra torkskåp har kan exporten utanför Sverige bli en allt viktigare del av företagets omsättning, säger Timo Taiminen.

Genom åren har Nimo levererat 10 000 torkskåp till Sydkorea, första beställningen kom år 2002. Ordern som nu levereras är på 1 500 torkskåp av olika modeller.

– Även om Sydkorea inte är en avgörande marknad för oss arbetar vi långsiktigt och tålmodigt mot den koreanska byggmarknaden. Vi tror att det kommer att bli fler stora orders och förhoppningsvis en exportmarknad som fortsätter att växa, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Nimos återförsäljare i Sydkorea, Jang Deug Park, berättar att de koreanska kunderna ser flera fördelar med torkskåpen från Sverige – den unika designen, deras långa hållbarhet och låga energikonsumtion samt att torkskåpet kan torka kläder på flera olika sätt.

– Vårt sätt att bearbeta marknaden lönsamt är att finnas med i nybyggnadsprojekt som det i Busan City och Seoul eller de ombyggnadsprojekt som kommer att finnas i landet framöver. Det finns miljoner hus som är i behov av att byggas om. Målet för Nimo är att tredubbla omsättningen i Sydkorea, säger Jang Deug Park, återförsäljare för Nimos torkskåp i Sydkorea.

Mynewsdesk

Pressmaterial hittar du även på vår Mynewsdesk-sida

Mynewsdesk