Säljstart för en ny generation svensktillverkade, energisnåla torkskåp

Nu i oktober börjar en ny generation svensktillverkade torkskåp säljas, och de har både större kapacitet och effektivare torkteknik än tidigare generationer. Nimo har redan tagit emot flera beställningar på de två nya modellerna Sensor Dryer och Easy Dryer från både svenska och internationella kunder. – Vi ser stor marknadspotential framöver med dessa torkskåp som […]

Besöksrekord i torkskåpsmontern

Bomässan på Elmia i Jönköping blev en stor succé med närmare 25 000 besökare under de tre mässdagarna. Även i Nimos monter var det full fart med många frågor och svar om skonsam torkning, tips för att torka så miljövänligt som möjligt och torkskåpstävlingar. – Fantastiskt kul med så många besökare och inte minst att så […]

Koreanska lyxboenden lägger stororder på Nimos torkskåp

Svenska industriföretaget Nimo är Sveriges i särklass största tillverkare av torkskåp. Hittills är marknaden utanför Skandinavien inte så stor men Sydkorea är ett lysande undantag. Nu har två påkostade bostadsprojekt i Busan City och Seoul uppmärksammat torkskåpets många fördelar och beställt 1 500 torkskåp för installation i de nybyggda lyxlägenheterna. Totalt har Nimo därmed levererat 10 000 torkskåp till Sydkorea genom åren.

– För oss är det en fantastisk framgång som även bekräftar att torkskåpet som teknologi är högst aktuell i det moderna klädvårdsrummet, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Sveriges och dessutom världens största torkskåpstillverkare Nimo utvecklar och tillverkar energisnåla torkskåp för den professionella marknaden och, via andra varumärken, till slutkonsument. Marknaden är till största delen nordisk men med några undantag. Det högteknologiska landet Sydkorea har visat sig bli en intressant exportmarknad för det västgötska industriföretaget.

– Sydkorea är en otroligt konkurrensutsatt marknad där högteknologiska vitvaror står högt i kurs hos privatkunderna. Torkskåpet är där en nischprodukt och kommer förmodligen inte att nå upp till lika stora volymer som exempelvis torktumlaren. Men tack vare de skonsamma och energisnåla egenskaper som våra torkskåp har kan exporten utanför Sverige bli en allt viktigare del av företagets omsättning, säger Timo Taiminen.

Genom åren har Nimo levererat 10 000 torkskåp till Sydkorea, första beställningen kom år 2002. Ordern som nu levereras är på 1 500 torkskåp av olika modeller.

– Även om Sydkorea inte är en avgörande marknad för oss arbetar vi långsiktigt och tålmodigt mot den koreanska byggmarknaden. Vi tror att det kommer att bli fler stora orders och förhoppningsvis en exportmarknad som fortsätter att växa, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Nimos återförsäljare i Sydkorea, Jang Deug Park, berättar att de koreanska kunderna ser flera fördelar med torkskåpen från Sverige – den unika designen, deras långa hållbarhet och låga energikonsumtion samt att torkskåpet kan torka kläder på flera olika sätt.

– Vårt sätt att bearbeta marknaden lönsamt är att finnas med i nybyggnadsprojekt som det i Busan City och Seoul eller de ombyggnadsprojekt som kommer att finnas i landet framöver. Det finns miljoner hus som är i behov av att byggas om. Målet för Nimo är att tredubbla omsättningen i Sydkorea, säger Jang Deug Park, återförsäljare för Nimos torkskåp i Sydkorea.

Mynewsdesk

Pressmaterial hittar du även på vår Mynewsdesk-sida

Mynewsdesk