Nimos effektiviserar produktionen – ny laserskärarmaskin och hanterare installerad

Nimo miljoninvesterar i produktionen. Under hösten har företaget installerat en specialbeställd laserskärarmaskin, hanteringsmaskin samt helt ny programvara vilket innebär både ökad effektivitet samtidigt som fabriken har kunnat lägga tekniska grunden för framtiden. – Det här är en viktig del i vår ambition om att bygga en mer effektiv och automatiserad fabrik, säger Jonas Zachrisson produktionschef […]

Nimos miljöteknik gör svenska torkskåp världsledande

Intresset för energibesparande miljöteknik ökar i hela världen och det gör även att efterfrågan på våra produkter växer, säger Timo Taiminen, vd för Nimo. Fotograf: Owe Hermansson, Mariestads-Tidningen.

Kina, Ryssland, Sydkorea och Australien är några av de länder där det går att hitta torkskåp med den senaste miljötekniken från Nimo. Som OEM-tillverkare och underleverantör finns Nimos energibesparande produkter i nästan hela världen.

­– Vi har växt internationellt under en lång tid, för 15 år sedan inledde vi ett samarbete med Whirlpool i USA och sedan dess har vi expanderat över hela världen. Som OEM-tillverkare med produkter av hög svensk kvalitet når vi ut till en världsmarknad, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Nimos torkskåp med egenutvecklad värmepumpsteknik säljs över hela världen, både under världskända och lokala varumärken. Som OEM-aktör kan Nimo fokusera på produkt- och teknikutveckling och samtidigt konkurrera på den globala marknaden.

– I Sydkorea säljer vi under eget varumärke, men i resten av världen säljer vi som OEM. Det är en stor fördel eftersom vi då kan fokusera helt på utveckling av ny energibesparande teknik. Eftersom vi samarbetar med de största varumärkena i respektive land har vi ändå en stark marknadsposition över hela världen,

Återförsäljare i olika delar av världen har olika krav på exempelvis prestanda och produktdesign, något Nimo tagit fasta på i sin teknik- och produktutveckling.

– Utifrån en dialog med varje samarbetspartner och återförsäljare konstruerar vi torkskåp som uppfyller deras krav. För att våra produkter ska fungera i flera olika länder satsar vi mycket resurser på att kunna anpassa dem beroende på marknad.

Som ledande torkskåpstillverkare och leverantör i världen är Nimos målsättning att fortsätta expandera och utveckla energibesparande teknik och produkter som för torkskåpsmarknaden framåt.

– Intresset för miljöteknik ökar i omvärlden och det gör även efterfrågan på våra produkter. Sedan har våra torkskåp betydligt längre livslängd än andra alternativ vilket ger en låg livscykelkostnad. Vi har flera internationella avtal på väg in och arbetar just nu för att säkerställa dessa, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Nimos miljöprodukter säljs i bland annat: Kina, Ryssland, Sydkorea, Taiwan, Australien, USA, Balkan, Schweiz, Danmark, Finland, Estland, Frankrike, England, Nya Zeeland.

Magnus Sjöbäck, presskontakt Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

www.nimoverken.com