Möt Karin Kruse, Nimos nya vd: ”Nu är jag äntligen hemma”

Karin Kruse är Törebodadottern som på 80-talet lämnade Västgötaslätten för storstan. Nu är hon tillbaka i Skaraborg för att axla rollen som vd och leda världens största torkskåpstillverkare.

– Jag har arbetat med produkter som varit relaterade till luft i hela min karriär. Så det är på flera olika sätt passande att jag tar över ledarskapet på Nimo, säger Karin Kruse.

Nimo bjuder på ditt inträde till Bomässan i Mariestad 21–23 februari i Novab Arena

Nimo tar med en ny generation energisnåla torkskåp till Bomässan i Mariestad 21-23 februari i Novab Arena. Och i år vill Nimo bjuda på ert inträde. – Vi hoppas på många besökare och ser fram emot att dela med oss av hur man på bästa sätt skapar en tvättstuga som är snäll och skonsam mot både kläderna, miljön och plånboken, säger Maria Falk Jonsson, säljare på Nimo.

David Larsson, dubblad orderstock

Full fart i torkskåpsfabriken – Dubblad orderstock för Nimo

David Larsson, marknadschef Nimo

Nimos orderstock har fördubblats jämfört med samma period förra året, och företaget räknar med att under 2018 leverera närmare 30 000 torkskåp till återförsäljare i Sverige och internationella kunder.

– Vi producerar fler torkskåp än någonsin och ökningen är jämnt fördelad mellan proffs- och konsumentssegmentet. Särskilt positivt är att svenska hushåll i allt större utsträckning ser torkåpets fördelar när det kommer till energibesparing och skonsamheten mot kläderna, säger David Larsson, marknadschef Nimo.

Nimos försäljning har ökat stadigt under flera års tid. Förra året var inget undantag och under första halvan av 2018 fortsatte torkskåpsföretaget på den inslagna vägen med en fördubblad orderstock. För att möta den växande efterfrågan har Nimo rekryterat flera nya medarbetare och företagets omsättningsmål för året är 200 miljoner kronor.

– Den svenska marknaden fortsätter att växa, särskilt bland villaägare och barnfamiljer där vi ser ett ökat intresse för torkskåp. Samtidigt arbetar vi för att expandera på fler internationella marknader.

Även försäljningen på webben ökar där allt fler e-handlare säljer torkskåp, Nimos sortiment finns idag hos flertalet rikstäckande byggvarukedjor.

– Att torka i torkskåp är det mest skonsamma för kläderna samtidigt som torkskåp drar mindre energi än annan torkutrustning. Dessutom kan de användas dygnet runt eftersom kläderna torkas även om torkskåpet inte är igång, säger David Larsson.

Efter årets första sex månader med full fart i fabriken i Hova är prognosen för kommande år fortsatt positiv.

– Vi ser att den uppåtgående trenden håller i sig och utifrån prognosen kommer vi producera minst lika många torkskåp under nästa år, säger David Larsson.

David Larsson, marknadschef Nimo, 0506-488 02, david.larsson@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com

Pressmaterial hittar du även på Nimos pressrum på Cision