Ny rapport: Torkskåpet kan inaktivera virus på förskolan

Det klassiska torkskåpet lägger nu till en egenskap som kan komma att gagna förskolornas verksamhet. Värmen i ett torkskåp kan nämligen göra att vissa virus på textilier inte längre är smittsamma. Enligt en studie som RISE genomfört på uppdrag av Nimo kunde man fastställa att med rätt hantering inaktiveras både det vanligt förekommande noroviruset (vinterkräksjuka) och Sars-CoV-2 (corona) av värmen i Nimos torkskåp Easy Dryer 1900.

Nimo ny partner till Degerfors IF

Allsvenska nykomlingen Degerfors IF har fått ett nytt tillskott. Nu står det nämligen klart att torkskåpstillverkaren Nimo under säsongen 2021 går in som ny samarbetspartner till den anrika fotbollsföreningen. – Degerfors IF har alltid haft stark närvaro i Hova tack vare sin geografiska närhet i kombination med representation genom lokala Hovaspelare vilket gör det här […]

Vd Karin Kruses första år: Vi står rustade för 2021

Planen var satt. Då kom pandemin. Under sitt inledande år som vd för världens största torkskåpstillverkare har Karins Kruse fått navigera i oförutsägbara globala tider och samtidigt tvingats anpassa sig efter en lugnare lokal mentalitet. Nu ser Nimos vd fram emot ett 2021 med expansioner, digitaliseringar och en fortsatt arbete för en hållbar textilhantering.

Kadri Freiberg

Nu har Estland fått upp ögonen för svenska torkskåp

Kadri Freiberg, försäljningschef hos Profiseadmete OÜ, Nimos distributör i Estland.

Nimos satsning på internationell försäljning under eget varumärke som inleddes under förra året har gett resultat direkt. Företagets säljrepresentant i Estland – Profiseadmete OÜ – sålde under året över 450 torkskåp.

– Försäljningsökningen beror främst på att både förskolor, byggindustrin och servicesektorn fått upp ögonen för Nimos torkskåp. Produkten torkskåp kommer etableras ytterligare i Baltikum och vår målsättning är att fortsätta växa i takt med marknaden. Främst genom att fokusera på den privata sektorn där det finns stor potential, säger Kadri Freiberg, försäljningschef hos Profiseadmete OÜ, Nimos distributör i Estland.

Under 2018 utökade Nimo den internationella försäljningen under eget varumärke. I både Estland och Finland finns nu exklusiva säljrepresentanter och distributörer för Nimos varumärke och produkter, och i Estland kan Nimo se tillbaka på ett framgångsrikt första år.

– Kadri och Profiseadmete har stor kunskap om vitvarumarknaden och vilka kundgrupper som har behov av högkvalitativa och energisnåla torkskåp, och som exklusiv distributör får de stöd och backning direkt av oss. Det är två stora anledningar till framgången, säger David Larsson, marknadschef Nimo.

Mest populära Nimo-produkter i Estland är de sensorutrustade ETS 1900 E Extreme som främst säljs till förskolor, och ETS 1900 E som är efterfrågade hos byggbolag för installering i nybyggda hus och lägenheter. Totalt såldes över 450 Nimo-torkskåp i Estland under 2018.

– Vi har bland annat ett av Baltikums största byggbolag som en löpande kund och som står för en stor del av förra årets försäljning. De installerar torkskåpen i sina nybyggda modulhus runt om i regionen, säger Kadri Freiberg.

Nimos målsättning är nu att fortsätta växa i både Estland och Finland, och samtidigt inleda samarbeten med fler exklusiva distributörer.

– Vi tittar på liknande samarbeten i andra länder där vi ser samma marknadspotential som i Estland och Finland, säger David Larsson.

Nimo nyhetsrum