Möt Karin Kruse, Nimos nya vd: ”Nu är jag äntligen hemma”

Karin Kruse är Törebodadottern som på 80-talet lämnade Västgötaslätten för storstan. Nu är hon tillbaka i Skaraborg för att axla rollen som vd och leda världens största torkskåpstillverkare.

– Jag har arbetat med produkter som varit relaterade till luft i hela min karriär. Så det är på flera olika sätt passande att jag tar över ledarskapet på Nimo, säger Karin Kruse.

Nimo bjuder på ditt inträde till Bomässan i Mariestad 21–23 februari i Novab Arena

Nimo tar med en ny generation energisnåla torkskåp till Bomässan i Mariestad 21-23 februari i Novab Arena. Och i år vill Nimo bjuda på ert inträde. – Vi hoppas på många besökare och ser fram emot att dela med oss av hur man på bästa sätt skapar en tvättstuga som är snäll och skonsam mot både kläderna, miljön och plånboken, säger Maria Falk Jonsson, säljare på Nimo.

Kadri Freiberg

Nu har Estland fått upp ögonen för svenska torkskåp

Kadri Freiberg, försäljningschef hos Profiseadmete OÜ, Nimos distributör i Estland.

Nimos satsning på internationell försäljning under eget varumärke som inleddes under förra året har gett resultat direkt. Företagets säljrepresentant i Estland – Profiseadmete OÜ – sålde under året över 450 torkskåp.

– Försäljningsökningen beror främst på att både förskolor, byggindustrin och servicesektorn fått upp ögonen för Nimos torkskåp. Produkten torkskåp kommer etableras ytterligare i Baltikum och vår målsättning är att fortsätta växa i takt med marknaden. Främst genom att fokusera på den privata sektorn där det finns stor potential, säger Kadri Freiberg, försäljningschef hos Profiseadmete OÜ, Nimos distributör i Estland.

Under 2018 utökade Nimo den internationella försäljningen under eget varumärke. I både Estland och Finland finns nu exklusiva säljrepresentanter och distributörer för Nimos varumärke och produkter, och i Estland kan Nimo se tillbaka på ett framgångsrikt första år.

– Kadri och Profiseadmete har stor kunskap om vitvarumarknaden och vilka kundgrupper som har behov av högkvalitativa och energisnåla torkskåp, och som exklusiv distributör får de stöd och backning direkt av oss. Det är två stora anledningar till framgången, säger David Larsson, marknadschef Nimo.

Mest populära Nimo-produkter i Estland är de sensorutrustade ETS 1900 E Extreme som främst säljs till förskolor, och ETS 1900 E som är efterfrågade hos byggbolag för installering i nybyggda hus och lägenheter. Totalt såldes över 450 Nimo-torkskåp i Estland under 2018.

– Vi har bland annat ett av Baltikums största byggbolag som en löpande kund och som står för en stor del av förra årets försäljning. De installerar torkskåpen i sina nybyggda modulhus runt om i regionen, säger Kadri Freiberg.

Nimos målsättning är nu att fortsätta växa i både Estland och Finland, och samtidigt inleda samarbeten med fler exklusiva distributörer.

– Vi tittar på liknande samarbeten i andra länder där vi ser samma marknadspotential som i Estland och Finland, säger David Larsson.

Nimo nyhetsrum