Säljstart för en ny generation svensktillverkade, energisnåla torkskåp

Nu i oktober börjar en ny generation svensktillverkade torkskåp säljas, och de har både större kapacitet och effektivare torkteknik än tidigare generationer. Nimo har redan tagit emot flera beställningar på de två nya modellerna Sensor Dryer och Easy Dryer från både svenska och internationella kunder. – Vi ser stor marknadspotential framöver med dessa torkskåp som […]

Besöksrekord i torkskåpsmontern

Bomässan på Elmia i Jönköping blev en stor succé med närmare 25 000 besökare under de tre mässdagarna. Även i Nimos monter var det full fart med många frågor och svar om skonsam torkning, tips för att torka så miljövänligt som möjligt och torkskåpstävlingar. – Fantastiskt kul med så många besökare och inte minst att så […]

Torkskåpet utklassar allt – både billigast och mest energisnålt

Torkskåpet Eco Dryer 2.0 HP från Nimo har nu vunnit dubbla utmärkelser i tävlingen Energisnål torkning som Bebo, energimyndighetens beställargrupp, genomfört med syftet att energiklassa torkutrustning. Torkskåpet vann i klasserna Lägst pris per torkning och El-energisnålast torkutrustning.

– Torkskåpet är ett otroligt energisnålt sätt att torka kläder på och utmärkelserna är en fantastisk bekräftelse på att våra produkter har en självklar plats i moderna tvättstugor både idag och i framtiden, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Nimo utvecklar och tillverkar energisnåla torkskåp för både den professionella marknaden och, via andra varumärken, till slutkonsument. Nu har Nimos nya torkskåp Eco Dryer 2.0 HP som bygger på värmepumpsteknik vunnit dubbla utmärkelser för sina ekonomiska och energisnåla egenskaper för tvättmängder upp till fem kilo.

– Tävlingen är utformat som ett riktigt test på torkutrustning. Att vi uppmättes till både billigast och mest energisnål torkutrustning gör att vi står i en klass för sig i konkurrens med övriga alternativ på marknaden, säger Timo Taiminen.

Bebo – Energimyndighetens beställargrupp för energieffektiva flerbostadshus – som utlyste tävlingen, är ett samarbete mellan Energimyndigheten och några av Sveriges mest framträdande fastighetsägare inom energiområdet, bland andra HSB.

– Ingen har haft koll på hur mycket energi som försvinner i tvättstugorna och vi kom fram till att det är torkningen som är den stora energitjuven. Torkprocessen kan använda upp till tio gånger mer energi än själva tvättningen. Vår tekniktävling vill belysa problemet, bidra till en snabbare utveckling av mer energieffektiva tvättstugor och hjälpa dem som köper in tvättutrustning till flerbostadshus, säger Roland Jonsson, energichef på HSB och projektledare för tävlingen.

Slutrapporten från Bebo som släpps under november 2013 kommer även att innehålla ytterligare hjälp till de som köper tvättutrustning i form av en detaljerad frågelista.

– Sedan har ett torkskåp fler användningsområden än vad tävlingen tar fasta på, till exempel kan man torka skor och andra blöta plagg i torkskåpet. Dessutom är hänganordningen i ett torkskåpet perfekt för att låta tvätten självtorka vilket är så energisnålt det kan bli, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Mynewsdesk

Pressmaterial hittar du även på vår Mynewsdesk-sida

Mynewsdesk