Nimo ny partner till Degerfors IF

Allsvenska nykomlingen Degerfors IF har fått ett nytt tillskott. Nu står det nämligen klart att torkskåpstillverkaren Nimo under säsongen 2021 går in som ny samarbetspartner till den anrika fotbollsföreningen. – Degerfors IF har alltid haft stark närvaro i Hova tack vare sin geografiska närhet i kombination med representation genom lokala Hovaspelare vilket gör det här […]

Vd Karin Kruses första år: Vi står rustade för 2021

Planen var satt. Då kom pandemin. Under sitt inledande år som vd för världens största torkskåpstillverkare har Karins Kruse fått navigera i oförutsägbara globala tider och samtidigt tvingats anpassa sig efter en lugnare lokal mentalitet. Nu ser Nimos vd fram emot ett 2021 med expansioner, digitaliseringar och en fortsatt arbete för en hållbar textilhantering.

Nimo får ny vd: ”Vi ska vara i framkant med fokus på hållbarhet”

Nimo har de senaste åren omformat verksamheten till att producera prisbelönade, energisnåla och miljömässigt hållbara torkskåp. Nu utses en ny vd, Karin Kruse. Med uppdraget att nå nya marknader internationellt och göra världens idag största torkskåpstillverkare, ännu större och mer hållbar. Samtidigt behåller företaget ställningen som en stor arbetsgivare i Hova, Västergötland.

– Vi ska fortsätta det tekniska utvecklingsarbetet och samtidigt sprida kunskap om att Nimos torkskåp är den naturligt hållbara investeringen för klädtorkning. Både sett ur energiperspektiv och klädernas livslängd, säger Karin Kruse, nytillträdd vd.

Med över 30 års erfarenhet från att jobba med globala produkter inom olika branscher siktar Nimos nya vd Karin Kruse på att ta företaget på en fortsatt tillväxtresa internationellt med tydligt hållbar profil.

– Vi ser stora möjligheter i både Europa och Asien. Samtidigt vill vi expandera på ett kontrollerat vis där hela leverantörskedjan och våra processer blir hållbara. Min vision är att Nimo ska fortsätta sin resa och som experter ligga i framkant och ta fram nya innovativa lösningar som underlättar för kundernas klädvårdsbehov.

Karin Kruse kommer närmast från ett uppdrag som industriell utvecklare med fokus på affärsmodellsinnovation och cirkulär ekonomi på IDC West och dessförinnan var hon Chief Product Officer på Blueair.

– Torkskåpet är framtiden ur ett hållbarsperspektiv. Torkskåpet klarar precis som en torktumlare att torka din tvätt men gör det dessutom friktionsfritt och utan slitage på kläderna. Dessutom kan du torka ytterkläder, skor och plagg gjorda i ömtåliga material. Ett stort plus ur ett hållbart perspektiv är såklart att Nimos torkskåp byggs för att hålla länge. Extra kul att vi fortsatt tillverkar produkterna i Sverige.

Under 2019 fortsatte Nimo expansionsresan, bland annat genom ökad tillväxt i Estland, Lettland och Finland. Totalt omsätter företaget cirka 200 MSEK och har över 100 anställda. I oktober lanserades den nya generationens torkskåp, Sensor Dryer och Easy Dryer, och nästa år investerar Nimo ytterligare i ökad produktionskapacitet för att vara rustade för ökad efterfrågan.

Avgående vd Timo Taiminen avslutar sin mångåriga sejour där han bland annat lett företaget i tillväxt under 21 år, där man framgångsrikt utvecklat miljömässigt hållbara torkskåp med värmepumpsteknik som helt förändrade marknadens syn på torkskåp. Timo Taiminen fortsätter arbeta med Nimos verksamhet från en plats i företagets styrelse.