Ny rapport: Torkskåpet kan inaktivera virus på förskolan

Det klassiska torkskåpet lägger nu till en egenskap som kan komma att gagna förskolornas verksamhet. Värmen i ett torkskåp kan nämligen göra att vissa virus på textilier inte längre är smittsamma. Enligt en studie som RISE genomfört på uppdrag av Nimo kunde man fastställa att med rätt hantering inaktiveras både det vanligt förekommande noroviruset (vinterkräksjuka) och Sars-CoV-2 (corona) av värmen i Nimos torkskåp Easy Dryer 1900.

Nimo ny partner till Degerfors IF

Allsvenska nykomlingen Degerfors IF har fått ett nytt tillskott. Nu står det nämligen klart att torkskåpstillverkaren Nimo under säsongen 2021 går in som ny samarbetspartner till den anrika fotbollsföreningen. – Degerfors IF har alltid haft stark närvaro i Hova tack vare sin geografiska närhet i kombination med representation genom lokala Hovaspelare vilket gör det här […]

Vd Karin Kruses första år: Vi står rustade för 2021

Planen var satt. Då kom pandemin. Under sitt inledande år som vd för världens största torkskåpstillverkare har Karins Kruse fått navigera i oförutsägbara globala tider och samtidigt tvingats anpassa sig efter en lugnare lokal mentalitet. Nu ser Nimos vd fram emot ett 2021 med expansioner, digitaliseringar och en fortsatt arbete för en hållbar textilhantering.

Andreas Isaksson, Stockholms förskolor

Stockholms förskolor har nu installerat över 600 av Nimos torkskåp de senaste två åren

Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home som säljer Nimos torkskåp.

Stockholms stadsdelsförvaltningar fortsätter spara energi och pengar genom att investera i Nimos energisnåla torkskåp ECO Dryer 2.0 HP. De senaste i raden är Östermalm och Skarpnäck där cirka 50 förskolor nu utrustas med totalt 170 nya torkskåp, det betyder att över 600 Nimo-torkskåp nu har installerats i Stockholms förskolor under de senaste två åren.

– Det är ett ganska enkelt investeringsbeslut att ta för förvaltningarna – både de ekonomiska och miljömässiga vinsterna är såpass stora, säger Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home som säljer Nimos torkskåp.

Hela 89 värmepumpsdrivna ECO Dryer 2.0 installeras just nu i Östermalms förskolor och ytterligare 81 levereras till Skarpnäck under november. Enligt Anders Isaksson är efterfrågan på nya torkskåp fortsatt hög.

– I många förskolor används fortfarande modeller som kan vara över 20 år gamla. Mitt arbete är att informera om att det idag finns torkskåp som torkar snabbt, är skonsamma mot kläderna och sparar stora mängder energi.

Utöver Östermalm och Skarpnäck har flera förvaltningar tidigare bytt ut gamla torkskåp mot nya, bland annat Södermalm, Bromma, Norrmalm, Kungsholmen, Kista och Hägersten-Liljeholmen.

– Våra torkskåp fungerar lika bra i professionella miljöer, där de används varje dag, som hos en barnfamilj i en villa. Det är självklart positivt att allt fler stadsdelsförvaltningar och kommuner ser de många ekonomiska och miljömässiga fördelarna hos våra produkter, säger David Larsson, marknadschef Nimo.

David Larsson, marknadschef Nimo, 0506-488 02, david.larsson@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com

Pressmaterial hittar du även på Nimos pressrum på Cision